Igår var en ganska lång dag, och pga att jag gick och lade mig alldeles för sent lyckades jag försova mig idag. Som tur var hade jag inget obligatoriskt på morgonen, så jag bestämde mig för att stanna hemma fram till lunch och uppdatera här samt plugga lite. 
Gårdagen spenderades framför allt i skolan. Där frågade en kompis om jag ville följa med till casalls utförsäljning på karlavägen, och självklart ville jag det! Av någon anledning tycker jag väldigt mycket om att handla träningskläder. Man blir lite extra motiverat att träna när man har något nytt och fint att ta på sig. När vi väl kom dit var det tyvärr ganska urplockat, då vi var där dag 2 av 3. Trots att det var ganska urplockat (speciellt i storlekarna 36-38 verkade det som) lyckades jag hitta ett par tights att köpa. Jag tycker att de var sjukt snygga! Jag har aldrig varit någon rosa tjej direkt, men när det handlar om träningskläder älskar jag mycket färger. Det blir lite roligare att gå till gymmet då.
 
 
 
Kläder, Mode, Shopping, Träning, Träningskläder, fitness, motivation,
 
God morgon! Idag är en slödag för mig. Ingen träning, ingen skola (det är ju söndag!) och bara lite plugg, städ och matlagning väntar resten av dagen. Jag körde ett ordentligt pass igår, och idag känner jag av det ordentligt i rumpan i baksida lår. Så himla gött! Jag kände redan på passet att det tog hårt i musklerna när jag körde mina marklyft, och jag längtade faktiskt lite till träningsvärken. Jag vet inte hur det är för er andra, men jag tycker att träningsvärk är helt underbart.
Hur som helst. Gårdagens pass började med en uppvärmning på löpbandet i 6,5 minuter. Det gick faktiskt oväntat smidigt. 5 av minutrarna körde jag jogging i 8,4 km/h, och jag blev inte det minsta ansträngd. Det låter kanske inte så mycket, men med tanke på min löphistoria (den är i princip noll) så är jag nöjd. Min styrketräning kanske har påverkat konditionen en del utan att jag märkt det? Uppvärmningen följdes av gående utfall 4x12 med en 6 kg-hantel i varje hand. Jag kände mig ganska ostabil under den övningen, och jag förstår inte riktigt varför. Jag brukar inte tappa balansen bara sådär. Får se hur det blir nästa gång jag kör det. 
Efter utfallen gick jag till smith-maskinen och körde min inverterade rodd. Jag började på nivå 12 och körde två set med 5 reps i varje. Det var riktigt jobbigt, och jag hade svårt att ta mig upp ordentligt. Efter de två första seten var jag tvungen att gå upp till nivå 13 för att klara av hela set. Det är trots det en bra utveckling. Jag är dock alldeles för svag för att kunna köra pullups än. Den inverterade rodden följdes av marklyft, och det är här som träningsvärken kommer ifrån, det kan jag lova. Mina marklyft har ökat ganska brant i vikt om man jämför med mina andra övningar. Igår började jag med ett set på 52 kg och lade sedan på mer till 54,5 kg de sista tre seten. Jag känner att jag har börjat komma upp i en utmanande vikt nu. Mina muskler måste kämpa mer, och jag får lättare träningsvärk från denna övningen. Jag lyckades dessutom skava bort en fin mängd hud från handflatorna trots att jag har handskar på mig när jag lyfter. Jag antar att det är sådant som man kommer få lära sig att leva med. :)
Det sista som vad inplanerat på gårdagens pass var mina armhävningar. Jag körde 4x12 på knä, och de gick som de brukar göra. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska göra för att gå över till vanliga armhävningar från att göra dem på knä, men jag ska försöka hitta något bra. 
Till slut bestämde jag mig för att avsluta passet med lite löpning, men det blev verkligen bara lite. Jag tror att det blev 6,5 minuter till på slutet. När jag väl kom igång kände jag nämligen att jag inte hade så mycket ork kvar, så det blev 2,5 minut i 8,5 km/h samt 45 sekuner i 10 km/h. Resten blev lite gång/nedvarvning innan det var dags för stretching.
Över lag kändes träningen bra. Jag blir glad när jag känner att jag har blivit starkare än jag var för en månad sedan, och att jag fortsätter utvecklas. Nästa pass blir imorgon, och då ska jag se om jag kan lägga på lite vikt på mina squats, trots att jag har börjat om helt med tekniken. 
Nej, nu är det dags att fixa iordning här hemma. Disk och matlagning väntar!
Gym, Träning, Utveckling, fitness, minresaräknas, pepp,
Det är tisdag, nästa mitt i månaden, och jag har nyligen påbörjat en utmaning på nerdfitness. Utmaningarna är 6 veckor långa, och man bestämmer helt och hållet själv vad sin egen utmaning ska gå ut på. Det kan vara allt från att bli bättre på att äta hälsosam mat till att äta frukost varje dag, till att bli starkare, gå ned i vikt, gå upp i vikt, bli vigare eller bara att röra på sig oftare. När man väl har bestämt sig för att vara med kan man signa upp sig på ett formulär på hemsidan och skapa en logg där man skriver hur det går för en. Man kan också läsa andras loggar, motiveras, inspireras och häpna över andra människors framgångar.  Jag tycker att det är en helt fantastisk idé, att samla flera tusen människor, världen över, som väljer sina egna mål och utmaningar och som tillsammans hjälper varandra att nå dessa målen. Man kan pusha varandra hur långt som helst, få hjälp med motivationen efter en dålig dag/vecka/timme, engagera sig i andras öden och glädjas med andra i deras framgångar. Det är dessutom underbar stämning i forumen.. Folk hjälper varandra och gläds åt varandra och är helt fantastiska. 
 
Mitt huvudmål för den närmsta tiden är att bli starkare. Det hade varit så grymt att vara stark! Detta ska jag bli genom tre olika delmål; Att gå till gymmet tre gånger i veckan, att äta frukost hemma varje morgon och att ta med mig (bra) lunch 4 av 5 skoldagar. Än så länge har mina mål gått bra.En dag förra veckan lyckades jag försova mig och fick köpa frukost i skolan, samt en dag denna veckan. Jag tänker inte misslyckas mer med det. Jag försöker dessutom att äta bra mat och undviker sötsaker och onyttiga frestelser i onödan.
 
Det är dags för mig att sova nu, men jag ska utveckla min utmaning och mina framsteg lite mer imorgon. Sov gott, kära vänner!
Gym, Tips, Träning, Utveckling, inspiration, minresaräknas, motivation,