Oj oj oj. Det verkar som att passet som jag körde i förrgår hade en ordentlig effekt. Rumpan och låren har varit ömma och stela hela dagarna både idag och igår. Det känns så skönt! Jag gillar när man känner att man nått fram till musklerna ordentligt.
Jag har ändrat om i mina pass lite grann, så som jag sa att jag skulle göra. Jag gör inte lika många repetitioner per set, utan tyngre och kortare i stället. Tisdagens pass såg därför ut såhär:
 
Uppvärmning 5 min
Gående utfall 4x12 (10 kg)
Inverterad rodd 10+8+8+6 (nivå 14)
Armhävningar på knä 4x12
Marklyft 4x5 (32 kg + 3x42 kg)
Plankan 4x30 s.
Stretch
 
Utfallen var oväntat jobbiga. Jag kände på en gång att jag fick bra kontakt med framsida lår och rumpa, och det var sjukt härligt. Det är antagligen orsaken till att jag har så mycket mer träningsvärk än jag brukar ha. Jag tog även två 5-kiloshantlar under övningen för att få upp styrkan lite mer, och inte bara köra uthållighetsträning. Mitt mål är ju trots allt att bli starkare. 
Även marklyften lade jag på 5 kg på. Det var inte så mycket för att ha minskat på antalet repetitioner så mycket, men det ska vi nog se till att det ökar snart också. 
Över lag kändes träningspasset bra, men jag kände av att jag inte hade varit på gymmet på över två veckor. Jag kände mig ganska svag i vissa övningar, men desto starkare i andra. Vi får helt enkelt se hur nästa träningstillfälle går.
 
Utöver detta körde jag ett träningspass idag också. Det gick bättre än förväntat, måste jag säga.
 
Uppvärmning 5 min
Knäböj 4x5 +3 (17 kg, 19,5 kg, 22 kg, 27 kg, 32 kg)
Good mornings 4x5 (22 kg + 3x32 kg)
Stående hantelrodd 2x(4x5) (17,5 kg)
Bänkpress 4x5 (20 kg + 3x25 kg)
Plankan x3 (35 s., 23 s., 12 s.)
Stretch
 
 I början kändes knäböjen väldigt ostabila och jobbiga, men efter att ha lagt på lite mer vikt kändes de absolut bättre. Jag gick upp till 32 kg som max, men kände på tredje repetitionen att tekniken inte höll för det. Därför stannade jag där, och får i stället jobba därifrån nästa gång. Härligt!
Bortsett från plankan så kändes resten av övningarna riktigt bra. Bänkpressen var tuff på 25 kg (vad svag jag känner mig), men jag klarade ändå av att köra alla reps i seten utan att lägga av. Man kände dock hur det tog emot på sista där. 
Plankan gick inte riktigt som planerat. Första setet kändes bra, och knappt jobbigt faktiskt. På andra och tredje var jag dock tvungen att avbryta övningen för att jag fick väldigt ont i överarmen/triceps. Ska försöka reda ut det till nästa gång. 
 
Över lag mycket nöjd med min "nya" uppstart med träningen och det upplägget jag har nu. Det känns som ett bra sätt att arbeta på. Jag längtar efter att se min utveckling.
Gym, Knäböj, Squats, Träning, fitness, minresaräknas, nystart,
Okej, så jag har varit ganska dålig på att uppdatera här den senaste tiden. Det ska bli ändring på det. 
 
Igår var det 6 veckor sedan jag startade min "utmaning", där jag skulle gå till gymmet 3 dagar i veckan, äta bra mat och undvika sötsaker. Allt fungerade jättebra de första 4 veckorna. Jag åt i princip inget dåligt, hade bra och regelbunden träning och mådde riktigt bra av mina rutiner. Sedan närmade sig tentan som jag hade förra veckan, och en vecka innan den var jag tvungen att göra ett litet uppehåll med träningen pga all stress. Veckan innan tentan körde jag bara ett spinningpass, och ingen som helst styrketräning. Lagom till tentan blev jag dessutom sjuk/förkyld och var tvungen att vila ett tag till. Där försvann alltså två veckor av 6, vilket känns riktigt surt. Nu är det dock dags att ta tag i detta igen. Ikväll drar jag till gymmet för första gympasset på 2,5 veckor. Det ska bli så grymt skönt.
Jag har dock funderat på att ändra mitt upplägg lite. Jag ska fortsätta träna de grejer jag gör, men minska ner på antalet repetitioner per set och i stället öka vikterna som jag använder. Jag har läst en hel del om ett styrketräningsprogram som heter StrongLifts5x5, vilket går ut på att man kör några övningar som involverar stora muskelgrupper 3 pass per vecka. I de passen kör man de flesta övningarna som 5x5, alltså 5 repetitioner och 5 set av detta, och man kör då så hög belastning man kan samtidigt som man klarar hela seten med bra teknik. Utvecklingen ska tydligen vara riktigt bra på dessa. Därför tänker jag bygga ett liknande pass, men kanske inte med 5 set per övning då jag kör fler övningar per träningspass. 
Jag ska testa mig fram lite ikväll och se, så ska jag berätta senare hur jag ska göra helt enkelt.
 
Tills dess kan ni få titta på denna förtjusande bild av mig och mina dubbelhakor
 
 
Gym, Träning, nystart,
Jag har inte varit och tränat på 2 veckor, och det ger mig lite dåligt samvete. Jag hade så fullt upp med tentaplugget i en vecka, att jag knappt ens hann tänka på att gå till gymmet. Efter det blev jag ju förkyld, med ont i halsen och lite feber, men nu känns det som att jag är på bättringsvägen igen. Mår jag bra imorgon tänkte jag följa med min syster och pappa till gymmet och köra ett spinningpass innan jag ska iväg till frisören. Det ska bli riktigt skönt.
Jag har faktiskt inte så mycket mer att berätta.