Precis som jag förväntade mig igår så har jag en go träningsvärk idag. Rygg och triceps är lite småmöra, men absolut inte något hinder för kvällens träningspass. Visste ni förresten att det har kommit fram "nya" teorier (jag vet faktiskt inte när de började komma) om att träningsvärk inte alls beror på att musklerna skadas eller bryts ned vid träningen, utan att den snarare skulle orsakas av att muskeln byggs upp? Det är en spännande teori, tycker jag. Lite som växtvärk kanske? 
För mig brukar träningsvärken alltid vara värst dag 2 efter ett hårt pass (de gånger jag får träningsvärk, vilket inte alltid händer), och då är det ibland hemskt. Jag minns en gång för ungefär 2 år sedan, när jag precis hade börjat gymma igen efter ett års uppehåll, och jag körde biceps curls tills jag var helt matt i armarna. Jag kunde inte räta på mina armar på en vecka! Haha det var fruktansvärt just då, men jättekul att tänka tillbaka på. Jag fick gå runt och be mina klasskompisar att dra i armarna för att sedan kunna röra på dem en stund innan de stelnade till igen. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver vara med om det. :P 
 
  
Men vad ska man göra mot träningsvärken då, du vet när man knappt kan röra sig av smärta? Det finns många olika åsikter om vad man ska göra mot träningsvärk, men de flesta verkar ha som mål att öka genomströmningen av blod i musklerna. Det gör man lättast genom att använda musklerna t.ex. genom att köra ett lättare träningspass som simning, en promenad, cykling eller löpning i lugnt tempo. Detta är ju ett ganska smart tips eftersom man ändå sällan bör köra ett pass med fokus på samma muskelgrupper flera dagar i sträck (vila, people!). Det finns dock studier som tyder på att detta endast ger en smärtlindrande effekt som bara håller en kort stund efter att passet avslutats. Ett annat tips för ökad blodgenomströmning är massage, och vem vill inte ha lite massage då och då? Det finns till och med en studie som säger att massage efter träning gav en signifikant minskning av träningsvärk jämfört med om en inte fått någon massage. Det sägs även reducera trötthet och stress och är muskelavslappnande. Vilken bonus!
Däremot finns det studier som visar att många av de "husmorstips" som finns mot träningsvärk, t.ex. stretching, nedkylning av musklerna (is-behandling), homeopati och andra behandlingar, inte har någon effekt alls mot träningsvärken.
 
Men om man ska vara riktigt ärlig, är det inte en galet skön känsla när man vaknar dagen efter ett hårt träningspass och man känner den där ömheten i musklerna som säger att man gjorde ett riktigt bra jobb igår?
Tips, Träning, fitness, massage, träningsvärk,

Kommentera

Publiceras ej