Alltså, stelare person får man ju leta efter idag. Efter skolan igår passade jag på att åka in till Studio DQ för att träna lite. Och med lite så menar jag ganska mycket. Flera pass som jag har velat köra i år ligger nämligen på samma dag, direkt efter varandra. Och eftersom jag vill testa alla passade jag på att lägga in dem under en enda dag. Kanske inte den smartaste idén om man verkligen tänker efter, men shit så kul jag hade. 
 
Kl 17.45 startade det första passet. Bootylicious (aka Booty) har (vilket ni säkert hör på namnet) fokus på rumpa, men även mage. Det är ett rent styrkepass, och bara några minuter in i passet börjar mina ben att gråta och vill helst gå därifrån. Men håller man ut lite till (rättare sagt ungefär 40 minuter till, då passet är 45 minuter långt) så mår man så himla bra efteråt. Det är verkligen en riktig genomkörare av musklerna. Daniel som är instruktör på passet är dessutom grymt bra på att motivera till liiiiiite mer än man tror att man orkar!
 
Efter Booty startade en stretchklass som heter Aerial flex. När jag tänkte att jag skulle köra passet så såg jag det som en bra passage till det tredje passet, för hur jobbigt kan det vara att stretcha liksom? Men ja, jag hade verkligen fel. Här handlar det inte om att sitta på backen och sträcka lite på benen eller lägga armen över huvudet. Det handlar om ren och skär pina. Att arbeta två och två för att tillsammans hjälpa varandra att klara liiite till. Men aldrig mer än man själv känner att man klarar. Jag tror faktiskt att denna klassen är en av orsakerna till att jag har en sådan hemsk träningsvärk i ryggen idag.
 
Till sist var det dags för ett pass som jag verkligen, verkligen hade sett fram emot. Nämligen Acro (som i akrobatik). Här hade jag alltså tränat i två timmar redan och funderade starkt på att skippa denna klassen innan den började då jag kände mig rätt trött. Men så satt jag kvar på mattan av ren beslutsamhet. Och är jag  inte glad för det, så säg! Det hela började med uppvärmning och lite stretch (som om jag behövde det efter 75 minuter ren stretch) innan vi gick över till lite balansövningar. Efter det frågade instruktören vad vi hade för mål med kursen, och ett av de självklara svaren för de flesta var så klart att lära sig att stå på händer. Jag menar, vem vill inte det? Så de som redan kunda komma upp o handstående mot en vägg fick börja med det, medan vi som inte hade minsta aning om hur man skulle göra (och dessutom var rädda för det) fick ställa oss och få hjälp av Julia. Hon var så himla bra på att hjälpa en! Man fick börja med att sparka upp benen typ 10 cm och sedan öka lite för varje gång. Till slut bad hon en att sparka upp helt och hållet, och så hjälpte hon till genom att styra höften och hålla balansen åt oss. Det tog några gånger för mig att lyckas, men till slut tog jag mig äntligen upp till handstående! Jag stod uppochner för första gången någonsin (som inte var under vatten). Det kändes så himla skumt, men även jättekul! 
 
Jag längtar redan efter nästa torsdag!
acro, booty, bootylicious, flex, studioDQ,
 
 
Som jag har sett fram emot denna termin! Det är äntligen dags för oss att lära oss lite om kirurgi. Och det är verkligen pang på som gäller. I tre dagar har vi nu haft föreläsningar inom kirurgi, anestesi, röntgen och onkologi. Imorgon är det ortopedi och lite fortsatt kirurgi som gäller och på fredag ska vi gå igenom urologi och lite om kirurgins historia. 
 
Har ni sett hur snälla vår kursledning är förresten? Var sitt set med en sax, peang och pincett fick vi på kursstarten tillsammans med 3 paket nål och tråd så att vi kan öva suturering hemma i lugn och ro. Hur bra är inte det?!
 
Därefter, på måndag morgon ska vi stå redo på våra avdelningsplaceringar. Jag tror att det mesta hade varit rätt kul att börja på, men när jag tittar på våran placering och vad de förväntar sig av oss så får jag lite ångest. Från måndag morgon och två veckor framåt är jag och fyra av mina klasskompisar placerade på en studentledd ortopedisk avdelning. Detta innebär alltså att vi ska ta hand om patienterna själva (med en läkare som övervakar varje steg vi tar, förstås. Hoppas jag.), kunna ta beslut om vad som behöver göras och utföra det som ska göras (ja, bortsett från kirurgiska ingrepp och dyl) efter att ha haft 4,5 timmars föreläsning om ortopedi. Hur ska vi kunna fixa det här? Alla andra grupper i klassen kommer att veckan innan denna placering befinna sig på en.. ortopedisk avdelning och se hur det sköts innan de faktiskt måste stå där och ta besluten själva. Så orättvist! Men visst, vi kommer säkert lära oss helt sjukt mycket på att leda avdelningsarbetet själva tillsammans med ssk-, at- och sjg-studenter. Men det känns också rätt hårt att bli inslängd i det bara sådär.
 
 
De senaste veckorna har jag försökt att tänka mycket på vad jag äter. I och med att jag håller uppe med socker vill jag inte förstöra hela grejen med att äta andra onyttiga eller onödiga saker. Jag har också försökt att undvika tillsatser i det jag köper och stoppar i mig, för vem vet vad det har för effekt på oss i längden?
 
Så för ett tag sedan började jag leta efter recept på god mat på pinterest. Och snacka om att det finns mycket! Jag får så mycket inspiration när jag sitter där och rullar på sidorna. När skolan började och jag åkte upp till Stockholm igen testade jag t.ex. att göra paprika i ugn stoppad med fajitas-kyckling, där jag blandade ihop min egen krydda i stället för att köpa en blandning från t.ex. Santa Maria. Då blir det inte en massa socker och liknande i maten. (Btw, ni kan väl strunta i att kolla på hur dammigt jag ser ut att ha det på min diskbänk?)
 
 
Efter det testade jag att göra en vegetarisk enchilada-gratäng, innehållandes quinoa, svarta bönor, majs. tacosås och kryddor. Till det en fantastiskt god sallad med avokado, tomat och gurka.
 
 
I förra veckan sedan så testade jag att göra en kycklinggryta med kokosmjölk, mandelsmör paprika och curry och till det gjorde jag mandelsmjölspanerade aubergineskivor vilket var fantastiskt gott. Skulle verkligen rekommendera! Mums!
 
Det är så himla kul att testa nya recept, och jag borde verkligen göra det oftare! Tyvärr så är det ju lätt att fastna i gamla spår och bara köpa varor som man brukar använda och sådär, men jag tror att jag har en bra taktik i nuläget. Nu är dessutom min nya batch med kycklinggryta klar (denna gången med curry, kokosmjölk, morot, mango och ananas - kommer nog bli riktigt bra!), så det är dags att avsluta här.